BOYS STORY - Reisverslag uit Coimbatore, India van Kelly en Lida - WaarBenJij.nu BOYS STORY - Reisverslag uit Coimbatore, India van Kelly en Lida - WaarBenJij.nu

BOYS STORY

Door: Kelly & Lida

Blijf op de hoogte en volg Kelly en Lida

16 Februari 2010 | India, Coimbatore

Childline – Coimbatore
Het is een mooie ochtend, half 10, de zon schijnt. Het is nu al rond de 30 graden. Vandaag lopen we mee met childline.

Een vrouw, 35 jaar, zit op een stoel aan het bureau en heeft haar kind, 9 jaar, op schoot. De vrouw ziet er sterk uit en straalt kracht en vriendelijkheid uit.
Als wij binnen komen lopen, lacht ze vriendelijk naar ons. Haar man is drie jaar geleden overleden en ze moet voor drie kinderen zorgen. Ze werkt 7 dagen in de week op een boerderij en verdient hier 75 cent per week mee. Met dit inkomen redt ze het niet om de kinderen van eten, studie en kleding te voorzien.
De vrouw is hier om haar jongste zoon te brengen. Ze hoopt dat hij hier een gelukkiger leven kan hebben, te eten krijgt en naar school kan.

Shyam, 14 jaar, woont nu drie jaar op het project. Zijn vader is drie jaar geleden overleden en zijn moeder kon niet meer voor hem zorgen. Daardoor is hij hier terecht gekomen. Toen zijn moeder erg ziek werd, is hij terug gegaan naar huis om voor haar te zorgen. Drie maanden geleden is zijn moeder overleden en kwam hij weer terug naar Anbu Illam.

Dipak, 9 jaar, heeft een ziekte/aandoening dat op epilepsie lijkt. Zijn ouders konden dat niet accepteren en hebben hem in het overheidsziekenhuis achtergelaten. Na deze opname is hij naar een overheidstehuis gestuurd, waarnaar hij naar drie dagen vluchten en uitkwam in Coimbatore. Zijn ouders kunnen het nog steeds niet accepteren dat hij een ziekte heeft, waardoor Anbu Illam hem heeft opgenomen.

Dit zijn drie voorbeelden van jongens die hier zitten. De meeste jongens hebben geen vader, geen moeder of beide niet meer. Een aantal jongens hebben geen idee waar hun ouders zijn en sommige ouders kunnen niet voor hun kinderen zorgen.
Als één van de ouders wegloopt/overlijd, valt een deel van het inkomen weg. Hierdoor kan de achtergebleven ouder niet goed (meer) voor de kinderen zorgen, waardoor deze vaak in de tehuizen terecht komen.
Dat is voor ons bijna niet voor te stellen, omdat thuis één op de drie huwelijken kapot gaat.

Het goede nieuws is dat we weten wat we met ons sponsorgeld kunnen gaan doen. De directeur heeft aangegeven dat hij een recreatiecentrum wil op het dakterras van de drie gebouwen. Hier kunnen de jongens dan vooral spelletjes spelen, wat sportschoolapparaten neer zetten, bijeenkomsten houden, enz.
Het lijkt ons erg leuk om hier een groot deel van ons sponsorgeld aan te besteden. Het is tot nu toe maar een plan, we moeten het eerst nog even uit bedenken met zijn allen.

Aankomend weekend gaan we met de staff een weekendje Naar Kerala, de naburige staat. We vertrekken donderdagnacht en komen zaterdag op zondag nacht weer thuis. We zijn erg benieuwd hoe het is.

Jullie horen snel weer van ons!

• 16 Februari 2010 - 14:16

Ivonne:

Wel zielig hoor als je dat zo leest van die jongens. Goed dat jullie ze extra aandacht kunnen geven daar! Goed idee van het sponsorgeld. Geniet maar lekker van het zonnetje meiden want het is hier nog steeds goed winter pf.

xx Dick en Ivonne

• 16 Februari 2010 - 15:12

Josien:

Wow... heftig hoor! Wel heel fijn dat jullie een doel hebben voor het sponsorgeld! Keep up doing the good work ladies!

• 16 Februari 2010 - 15:25

Mama Duin:

Dat is niet niks, en dat zijn dan nog maar 3 kinderen!!
    Geef ze maar veel aandacht dat hebben ze echt nodig, Geniet van jullie weekendje weg, jullie zullen de boys wel missen.

Dikke kus.....

• 16 Februari 2010 - 15:51

Kirstenn:

Hee lieverds!

Jeetje wat een verhalen..
    &ik schrok hier al na al die verhalen op mn stage, maar dat is echt niks bij dit..

Kel, ik ben echt heeeeeeel trots op je!:)

&geniet van jullie daagjes weg!
    hebben jullie verdient!

heel veel liefs van mij!

• 16 Februari 2010 - 21:30

Karin Schwering:

Heftig inderdaad. Voor ons niet voor te stellen en de kans is ook zeer klein dat wij in die situatie terecht zullen komen (gelukkig maar!).
    Ik ben benieuwt waar het sponsorgeld daadwerkelijk aan besteed zal worden, jullie vinden vast iets waardevols voor de jongens! Goed idee om het geld in recreatie voor de jongens de steken!

• 16 Februari 2010 - 21:53

Oma V Veenendaal :

ZO dat is heftig daar wordt je wel even stil van . Wat wonen wij dan in een rijk land daar moeten we maar eens even bij stil staan . Meiden goed werk wat jullie doen en Kel ben heeeel erg trots dat jij mijn kleindochter bent dapper ben je hoor .Geniet van je weekend en een heel dikke kuffel van opa en oma ook voor Lida

• 17 Februari 2010 - 14:29

Oma \vrugt:

vreselijk als je leest hoe hard een moeder moet werken en dan nog haar kinderen niet kan onderhouden en ze naar een tehuis moet doen.
    Verwennen jullie ze maar,dat verdienen ze wel. Jullie zijn kanjers!
    Fijn week-end.knuf,Oma

• 18 Februari 2010 - 09:41

Lisanne V Vliet:

hey meiden,

jeetje dat klinkt wel heftig!
    krijg helemaal rillingen vanuit Nederland achter mijn Computertje! dat ouders hun kind achter laten omdat hij een soort epilepsie heeft dat is toch niet te geloven!

wel fijn dat er dan van dat soort tehuizen zijn, er leven zeker ook nog veel kinderen daar op straat of niet?

hoe gaat het met jullie?
    erg leuk om de foto`s te zien!? en die broek + jurk staan jullie echt :P KEI GOED!

goeie week nog
    liefs lisanne

• 18 Februari 2010 - 12:35

Tante Puck:

Petje af voor jullie meiden.
    Ik ben er stil van
    Nog veel succes verder met al jullie plannen
    Tante Puck