top 5 - Reisverslag uit Coimbatore, India van Kelly en Lida - WaarBenJij.nu top 5 - Reisverslag uit Coimbatore, India van Kelly en Lida - WaarBenJij.nu

top 5

Door: Kelly & Lida

Blijf op de hoogte en volg Kelly en Lida

11 Mei 2010 | India, Coimbatore

Hooi allemaal,

Hierbij weer een update vanuit het steeds warm wordende India. We hebben weer wat grappige en verbazingwekkende gebeurtenissen meegemaakt. We vinden het tijd voor een top 5 grappige uitspraken, een top 5 typisch Indiase dingen en een top 5 grappige gebeurtenissen. Hier komt ie;

Top 5 - grappige uitspraken;

1. Met stip op nummer 1 komt onze Essakkimuhu, die meer praatjes dan daden heeft. Hij vertelde ons dat hij de twee meest belangrijkste Nederlandse woorden weet: Sister, sister, i know the two most important Dutch words; Zoenen en ik hou van jou! Hij belooft ons alsmaar dat hij in 2015 in Nederland is, dus meiden; jullie zijn gewaarschuwd!
2. Singar alias sportman, runningman, eatingman, spiderman heeft een nieuwe bijnaam; fishman. Vol trots vertelt hij ons het volgende verhaal; Me. Kitchen. Fish. Pocket. Running. Terras. Eating. Na enige vertaling konden wij het volgende hieruit op maken: Hij is de keuken ingelopen, heeft vis gestolen en dit verstopt in zijn broekzak. Vervolgens keihard de trap opgerend naar het dakterras en heeft daar zijn broekzakken leeggegeten.
3. We leren Krishnamoorthy Nederlands. Mountain? Berg. Air? Lucht. The Dutch bisquit? Stroopwafel. Vervolgens wijst hij naar de lucht en vertelt hij ons; mooie stroopwafel! Zo goed heeft hij blijkbaar toch niet opgelet.
4. Abdul heeft ons al de nodige blauwe plekken bezorgd met zijn losse handjes, wij slaan hem daarom ook graag terug. Het gemiddelde gesprek met Abdul aka Abdul klapsmoel gaat daarom als volgt: Wij; abdul reet? Hij; no sister, no reet. Wij: Abdul, knie? No sister, no knie. Wij: Abdul, zoenen? Hij: no sister, no zoenen. Wij: Abdul klapsmoel? Hij: ik hou van je.
5. We zijn altijd erg blij dat Gana Sekar twee woorden Engels spreekt. Als wij met iemand anders in het Engels aan het praten zijn (die beter Engels spreekt als de hiervoor genoemde Abdul Klapsmoel), komt Gana Sekar altijd even vragen; you understand? Als we daarop ‘ja’ knikken, zegt hij please continue en loopt hij weer vrolijk verder, zonder maar enig idee te hebben waar het gesprek over gaat.

Top vijf – typisch Indiase dingen

1. Hier in India wordt je geduld heel erg op de proef gesteld. De Indiase mensen houden niet van wachten en laten ons daarom graag wachten. Van alle zondagen die we hier nu hebben mee gemaakt, hebben we precies 1 keer de opening van de mis in de kerk mee gemaakt (en dat komt niet doordat wij nog lagen te slapen). Als we met de jeep ergens heen gaan, staan we minsten een uur te wachten voordat iedereen in de jeep zit en hij weg rijdt. Terwijl de jeep gewoon startklaar staat. Als we een uur op iemand hebben staan wachten horen we in ene ‘schiet op, schiet op’. Wij staan dan snel op en pakken onze tassen, waarnaar we weer minstens 10 minuten staan te wachten.
2. We staan er erg van versteld dat we na bijna 4 maanden nog steeds een toeristische attractie zijn. Zelfs in de buurt, waar we toch echt iedere dag doorheen lopen, blijven de mensen ons aangapen en weten alle kinderen ons bij naam te noemen (we verdenken ze ervan dat ze onze namen aan elkaar door verkopen). Toch heeft blank zijn hier wel zijn voordelen; In de supermarkt wordt er een extra kassa voor ons geopend, zodat we gelijk aan de beurt zijn. Als we foto’s willen laten ontwikkelen worden we gewoon gelijk geholpen en moet degene die aan de beurt is maar wachten en bij een cultureel programma zitten we altijd vooraan (al zijn we hier niet altijd even blij mee. De jongens maken al grapjes over ons; chief guest, chief guest).
3. Het woord ‘efficiëntie’ heeft in Nederland een totaal andere betekenis als hier in India, als ze überhaupt al van het woord afweten. Het heeft heel lang geduurd voor we tot de ontdekking kwamen dat ze het inzicht ECHT missen. Het voorbeeld dat ons geholpen heeft: Er werd een computertoets gemaakt en de jongens moesten die praktische opdrachten uitvoeren. 1. computer aanzetten. 2. computer uitzetten. 3. in word je naam typen. Toen wij de broeders vertelden dat het slimmer is om de computer aan te zetten, dan je naam te typen en dan de computer weer uit te zetten, keken ze ons aan alsof we gek geworden waren. Na vier keer uitleggen kregen we nog steeds dezelfde blikken, waardoor we tot de conclusie kwamen dat ze deze handigheid dus echt niet begrepen (en dit kwam niet door het Engels, want dat spreken de broeders hier vrij goed). Na dit voorbeeld begrijpen we ook waarom wij met iemand op pad gingen die niet wist waar de bestemming was. Het kwam ook niet in haar op om van te voren uit te zoeken waar het was. We zijn vier ochtenden verdwaald.
4. De Indiërs leven absoluut niet op tijd. Dit kwam het mooist tot uitdrukking bij een feest dat de staff organiseerden. Het eerste staflid zei; het begint om 16.00, de volgende vertelde ons dat het om 18.00 en de derde om 18.30. Uiteindelijk weten we nog steeds niet hoe laat het begonnen is, maar werd ons wel de vraag gesteld waarom we er niet eerder waren, omdat we het hele programma gemist hadden.
5. In Nederland vragen we altijd het eerste hoe het met iemand gaat. Hier is de eerste vraag die je krijgt; saptingla? Waarop wij altijd maar beleefd antwoorden; saptache. Ze zeggen vaak nog net ‘hallo’, maar daarna komt gelijk de vraag of je al gegeten heb. Het beste antwoord dat je kan geven is ‘ja’ anders krijg je rare blikken. Ze stellen deze vraag ook echt om de raarste tijdstippen, zelfs om 17.00, waardoor wij geen idee meer hebben wat we daar is op moeten antwoorden. De tweede vraag die ze stellen is wat we dan gegeten hebben? Deze vraag staat in Nederland ongeveer gelijk aan; wat een weer is het vandaag hè?

Top 5 – grappige gebeurtenissen

1. We weten dat we twee hele beeldschone, mooie, prachtige, fantastisch uitziende meisjes zijn, maar dit hebben we in Nederland zelfs nog nooit mee gemaakt. Er reed een jongen op de brommer en verdraaide zijn nek zowat om nog wat langer van onze schoonheid te kunnen genieten. Hierdoor miste hij wel de gigantische bus voor hem, waardoor hij daar vol tegen aanreed. Gelukkig kwam hij er goed vanaf en heeft hij toch indruk op ons weten te maken.
2. De meeste Indiërs zitten vaak met de hele familie op de brommer en zonder helm. Zon gingen wij laatst ook met zijn drieen op de brommer. Toen we een kruising arriveerden waar een politieagent het verkeerd regelde, moesten we van Tangadoorij gelijk van de brommer af. We zaten er immers met zijn drieen op en droegen geen helm. Toen we er geschokt afgestapt waren en om ons heen keken, zagen we alleen maar scooters met 4 of mensen en geen helmen. Waarom wij er dan wel af moesten is nog altijd de vraag..
3. Tijdens een dansprogramma was het podium iets kleiner dan verwacht. Hierdoor viel één van de dansers die gekleed was als ridder, met zwaard en al, van het podium af. Hij verdween achter het gordijn en je zag het zwaardje langzaam ten onder gaan. Iedereen keek geschokt toe, maar wij kwamen niet meer bij van het lachen.
4. Sono: een jongen die van vechten houdt, niet veel engels praat, als ie wat zegt is het een bevel ipv een vraag, maakt grapjes over ons in het tamil en heeft een criminele lach. Laten we het zo stellen, in Nederland zouden we hem niet graag tegen komen. Toen we in het donker van het ene gebouw naar het andere gebouw liepen, kwamen we Sono tegen. Wij begonnen vrolijk in onze handen te klappen en te zingen; Sono! Sono! Wat wij niet verwachten was dat hij keihard op de vlucht voor ons ging en niet meer wist wat hij met ons aan moest. Dit bewijst maar weer dat ook hij een klein hartje heeft en wij weten nu hoe we hem moeten aan pakken.
5. Na al in geen maanden meer gewinkeld te hebben, hebben we ein-de-lijk de winkelstraat van Coimbatore weten te vinden. Jullie begrijpen vast als we zeggen dat we hier het hele weekend door gebracht hebben. De laatste winkel waar we ingingen was een té kleine winkel met té veel kleren. Met 20 stuks kleding in onze armen, gingen we het enige kledinghokje in. Het pashok leek als een sauna en we hebben er zeker een half uur in door gebracht om alles te kunnen passen. Met resultaat; er zaten leuke kleren tussen. Al ging het merendeel weer terug naar de verkoopster. Ondertussen was er een gigantische rij ontstaan voor het enige pashokje.

Tataaaaaaa

• 11 Mei 2010 - 08:44

Mama Droog:

ik kom net thuis van mijn wekelijkse looptraining en kon niet stoppen met lezen!! Veel wist ik al, maar het is een pracht-verhaal!

• 11 Mei 2010 - 08:48

Josien:

Haha leuk gedaan! Klinkt alsof je daar nog lang niet weg wilt! Maar toch wil ik graag weten wanneer je terug komt haha ;) Ik hoor het wel weer! Kus

• 11 Mei 2010 - 08:57

Nikie:

Wat een leuk verhaal! :) Volgens mij heb je het echt naar je zin!! Tot over een tijdje!! xxx

• 11 Mei 2010 - 09:13

Cella:

hahahahahahha geweldig.
    Jullie missen alleen nog de top 1 leukste gebeurtenissen in het vooruitzicht ;p

• 11 Mei 2010 - 09:39

Ellen:

Wat een leuk verhaal zeg! Ik zie het helemaal voor me:) Geniet nog even! xx

• 11 Mei 2010 - 09:41

Leoni:

Hahaha, wat geweldig leuk geschreven!!

Liefs, x

• 11 Mei 2010 - 10:05

Nikkie:

Hahaha leuk gedaan!! Nou veel plezier nog! Liefs, xx

• 11 Mei 2010 - 10:25

Karin:

Kan ik een scheurkalender met leuke momenten, uitspraken, gebeurtenissen en verwarringen bestellen?!?! :D

• 11 Mei 2010 - 10:26

Sarah:

Haha hebben jullie je huiswerk gedaan? Goed bezig. Veel plezier nog daar!

xx

• 11 Mei 2010 - 10:52

Marleen Paulissen:

Kan een mens er weer tegen op een saaie dinsdag in Groningen. Ik zie het inderdaad allemaal zo voor me. Ga nu op zoek naar die foto's die ik vorige keer ook al niet kon vinden. Groetjes en tot gauw Lida.

Marleen

• 11 Mei 2010 - 11:29

Karolien:

Ga ik in Nederland ook eens proberen als er een enge man op me af komt: gewoon zingen en in mn handen klappen! Haha leuk verhaal meiden!

• 11 Mei 2010 - 11:41

Mama Duin:

Leuke verhalen weer meiden!!
    Geniet nog even van alles, het is bijn voorbij.

Kus voor allebei

• 11 Mei 2010 - 14:15

Annemarth:

Hahaha:) Superleukk!! Ik moet studeren, maar nog niet zoveel zin in.. dit helpt wel een beetje opvrolijken!
    Hopelijk kunnen jullie er straks aan het einde een top 10 van maken;) Liefs!
    P.S. Lida ik mail je binnenkort weer hoor.. het is nu even drukte!:S

• 11 Mei 2010 - 14:25

Papa Duin:

tjonge, tjonge, hoe kunne jullie het verzinnen. Ik heb pijn in mijn buik van het lachen. Dikke kus.

• 11 Mei 2010 - 15:22

Aniek:

Wat een geweldig verhaal :D:D hahah!
    Jullie hebben het echt wel naar je zin volgens mij! Geniet er nog maar lekker van!
    Liefs, Aniek

• 11 Mei 2010 - 16:37

Jet:

wat een leuk verhaal!!!
    jullie maken het wel mee daar!
    nog veel plezier, x jet

• 11 Mei 2010 - 16:44

Oma V Veenendaal:

Nou Nou wat een verhalen zeg maar wel heel leuk .Jullie lijken wel prinsen Maar niet zo',n verbeelding gaan krijgen hoor . Geniet de laatste 10 weken er nog maar van en ook met Cella die zal haar ogen uitkijken .Groetjes en heel veel liefs van opa en oma

• 11 Mei 2010 - 16:52

Oma:

Prinssen dan he
    En zijn julie nog steeds niet verliefd haha

• 11 Mei 2010 - 19:06

Mia:

Wat een top verhaal! x

• 12 Mei 2010 - 11:18

Anneloes:

Zo te lezen vermaken jullie je prima, echt weer een ontzettend leuk verhaal om te lezen! Hier in Groningen zou het wel even duren voordat ik een top 5 verzonnen had ;-) Geniet er nog van meiden, voor je het weet is het voorbij. Liefs

• 12 Mei 2010 - 19:31

Kirsten:

oh my god!
    hilarisch haha!

ik kwam niet meer bij, mn moeder heeft dr traantjes moeten wegvegen van het lachen!
    ik ben zoo jaloers..

nou toch iets minder mooi, iets sneller en met meer man door het leven daar en dan komt alles weer goed! ;)

liefs!

• 14 Mei 2010 - 14:06

Eefje:

Hoi Kelly en Lida!

Hahah, wat leuk die verhalen van jullie uit Coimbatore!:) Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben:)! Nog veel plezier en geef de jongens een knuffel van mij!

Groetjes,
    Eefje

• 15 Mei 2010 - 14:55

Lotte:

Wat een herkenbare verhalen allemaal. Geweldig!
    Ik ben trots op jullie meiden. Volgens mij doen jullie het geweldig!

Liefs

• 24 Mei 2010 - 17:05

Elmire Timmerman:

wel wel, fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. moet bekennen dat ik nu pas aan het lezen ben. Ga straks alles lezen en foto's bekijken. Alvast de hartelijke groetjes